Historie

De Stichting Wieger Jansleen is bij een testamentaire beschikking in het leven geroepen door de heer Wieger (Jans) Overdijk, geboren op 23 januari 1902 te Goutum en overleden te Leeuwarden op 22 januari 1988.

De stichter – ongehuwd en kinderloos overleden – heeft zijn gehele leven in Goutum en Teerns gewoond, de langste periode van zijn leven op een boerderij (nu woonboerderij) nabij het M.C. Escher Aquaduct, waar hij het veehouderijbedrijf uitoefende. De bij deze boerderij behorende landerijen zijn in de loop der jaren bebouwd met woningen en kantoorpanden, alsmede wegenaanleg.

Oog voor gehandicapte jongeren

Overdijk zijn interesse lag bij het agrarisch gebeuren en tot op hoge leeftijd bezocht hij vrijdags de veemarkt in Leeuwarden. Maar ook het kerkelijke en maatschappelijke leven had zijn interesse. Daarnaast was Overdijk sociaal bewogen, met name had hij oog voor gehandicapte jongeren. Meerdere keren per jaar kwamen zij bij hem op de boerderij vanuit Leeuwarden en omgeving en werden dan liefdevol ontvangen door Overdijk en zijn huishoudster.

Nalatenschap

Overdijk liet na zijn overlijden een vermogen achter dat, niet zo verwonderlijk, ten goede moest komen aan de ondersteuning van gehandicapte jongeren. In zijn testament heeft Overdijk namelijk  bepaald dat er een stichting diende te komen die zijn nalatenschap zal beheren. Deze stichting werd op 15 februari 1989 opgericht met als naam Stichting Wieger Jansleen.

Bestuur

Het bestuur van de stichting beoordeelt de aanvragen die worden gedaan. Daarbij is het belangrijk dat aan de criteria wordt voldaan die in de statuten naar voren komen. Het huidige bestuur wordt gevormd door:

• de heer B.A. Miedema te Dronten (voorzitter)
  • de heer J.H. Heeres te Easterein (secretaris)
  • de heer W. Twijnstra te Easterein (penningmeester)